Граждански одит на активната прозрачност

ПДИ провежда специализирани проучвания и участва в международни изследвания за достъпа до информация.
 
 

2021: Резултати от проучване на ПДИ чрез оценяване на Интернет страниците и подаване на електронни заявления до административните структури в системата на изпълнителната власт, Рейтинги на активната прозрачност, Карта на финансовата и бюджетна прозрачност на общините

 

В периода 1 март – 29 април 2021 година Програма Достъп до информация прегледа и оцени интернет страниците на 563 административни структури на изпълнителната власт на централно, териториално и местно ниво, публичноправни субекти и независими органи на власт. Целта на проучването е да се оцени как органите на власт изпълняват задълженията си по ЗДОИ за активно публикуване на информация в интернет, и как отговарят на заявления за достъп по електронен път. В рамките на проучването бяха подадени 563 електронни заявления с искане за предоставяне на актуализирания за 2020 г. списък на категориите информация, подлежаща на публикуване в интернет за сферата на дейност на съответната администрация, както и форматите, в които е достъпна. Изготвянето и публикуването на този списък бе създадено като задължение с измененията в ЗДОИ (чл. 15а) от края на 2015.
Нивото на прозрачност през 2021 бе оценявано с точки по: 99 индикатора за първостепенните разпоредители с бюджет; 90 индикатора за териториалните звена на централните органи на власт и други второстепенни разпоредители с бюджет; и 115 индикатора за общините. На 16 април 2021 ПДИ изпрати резултатите на всяка от проучените институции за обратна връзка и отрази постъпилите до 29 април 89 коментарa.

 

 



2020: Резултати от проучване на ПДИ чрез оценяване на Интернет страниците и подаване на електронни заявления до административните структури в системата на изпълнителната власт, Рейтинги на активната прозрачност, Карта на финансовата и бюджетна прозрачност на общините


В периода 10 февруари – 15 април 2020 Програма Достъп до информация прегледа и оцени интернет страниците на 562 административни структури на изпълнителната власт на централно, териториално и местно ниво, публично правни субекти и независими органи на власт. Целта на проучването е да оцени как органите на власт изпълняват задълженията си по ЗДОИ и други нормативни актове за публикуване на информация в Интернет, и как отговарят на заявления за достъп по електронен път. В рамките на проучването бяха подадени 562 електронни заявления с искане за предоставяне на актуализирания за 2019 г. списък на категориите информация, подлежаща на публикуване в интернет за сферата на дейност на съответната администрация, както и форматите, в които е достъпна. Изготвянето и публикуването на този списък бе създадено като задължение с измененията в ЗДОИ (чл. 15а) от края на 2015. Нивото на прозрачност през 2020 бе оценявано с точки по 109 индикатора за първостепенните разпоредители с бюджет, 119 индикатора за общините, и 95 индикатора за териториалните звена на централните органи на власт и второстепенни разпоредители с бюджет. На 1 април 2020 ПДИ изпрати предварително резултатите на всяка от проучените институции за обратна връзка и отрази постъпилите в срок до 15 април 77 коментари.